28 נובמבר 2021 | נכתב ע"י 

הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של אגודת הסופרים העברים

Image
Image

הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של אגודת הסופרים העברים



לאחר קריאת למעלה מ-1300 סיפורים קצרים אשר הגיעו לתחרות הסיפור הקצר של אגודת הסופרים, ולאחר דיונים ומיונים קפדניים עד לשלב הסופי, הגיעו השופטים להחלטה, ואלה שמות הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של אגודת הסופרים 2021


במקום ראשון, ובפרס בסך 2000 ₪ זכה הסיפור "זוראייב" מאת איזי גאון.

מנימוקי חבר השופטים:

"בשיאו של הסיפור המעולה ,זוראייב'  ניצבת מחווה פשוטה: יד קטנה שאוחזת בשקיק גולות, ומרפה. אבל הרגע הזה תובע קורבנות; הוא עלול לשבש מהלכי חיים. המספר, שכנו של זוריאב, מעיד בפני אחיו על התקרית שבה צפה. הסיפור על המחווה הזו ועל מה שאופף אותה צובר נפח ומשמעות בשל עיצוב נקודת המבט של המספר-העד, שנע בין התודעה שלו לבין התודעה של שכנו מהקומה למעלה. הווידוי מטשטש את הגבול בין עדות, חריצת דין, חפות ואשמה. גם התפקידים הללו יכולים ליפול מהשמיים, ללא התרעה. באמצעות שפה מדוברת ואמינה המחבר בונה עולם שמפולח על ידי רגע גורלי; רגע אחד, שמלווה בהצטלבות מבטים, וכבר אין לדעת ממנו והלאה מי למעלה ומי למטה."   


במקום שני ובפרס בסך 1000 ₪ זכה הסיפור "זוכרת את הפעם הראשונה?" מאת נעמה שמיר.

מנימוקי חבר השופטים:

"הסיפור 'זוכרת את הפעם הראשונה' הוא מונולוג של עדות, שמפנה המספרת אל הנערה שהייתה, ואולי גם אל הנַעֲרוּת כולה. האפיזודה המתוארת – הליכה לאיבוד בקניון דיזנגוף סנטר – היא שולית לכאורה, אך צוברת במהלך הקריאה מהות אפית. היא צובעת חיים שלמים. היא מעידה על התבגרות, על נשיות ועל הארכיטקטורה של בניין זהות; בניין שהוא מבוך מחניק וקלסטרופובי, בדומה לחיים עצמם. העדות הזו נמסרת בתנועה כובשת שבין חומרה לקלות, בין אינטימיות רגשית לבין דין וחשבון חברתי ופסיכולוגי. הקריאה בה מעוררת רגש כביר".    


במקום שלישי ובפרס בסך 500 ₪ זכה הסיפור "השריונרית" מאת ענב שור-דיעי.

מנימוקי חבר השופטים: "הסיפור פותח במודעה בעיתון שקוראת לאמהות 'לילדים די גדולים' להחליף שלוש חטיבות של לוחמי שריון שחלו בקורונה, להגנה על הגבול עם עזה. הגיבורה מסרבת תחילה להיענות לצו השעה, אולם הלחץ החברתי גובר ובסופו של דבר היא מתגייסת. הסיפור שמתחיל מקריצה אירונית אקטואלית מתפתח לכדי מופע אבסורד נשכני ומשעשע. המחברת מצליחה להעמיד בתוך 1300 מילים בלבד סאטירה חברתית ופוליטית מבריקה ואפקטיבית".



השופטים היו: ד"ר דניאלה גורביץ', ד"ר עמרי הרצוג, מיכל חירותי, נועה מנהיים, ערן צלגוב. 

את תחרות הסיפור הקצר יזם צביקה ניר, יו"ר אגודת הסופרים בשיתוף עם ד"ר דורית זילברמן, סגן יו"ר אגודת הסופרים, ויו"ר מערכת כתב העת הספרותי של אגודת הסופרים, "מאזנים". את ניהול התחרות ריכז מאיר עוזיאל, המנהל האמנותי של אגודת הסופרים, ביחד עם נירה תובל מנכ"ל אגודת הסופרים. 

הסיפורים הזוכים יפורסמו בהמשך בגליונות "מאזנים", תוך תהליכי העבודה המקובלים בפירסום יצירות ספרותיות.


הסיפורים "צוללת בתוך ים", מאת צבי בן מאיר ו"לבטלה" מאת יואב בן-ארי זכו לציון לשבח.

כאמור, לתחרות הגיעו למעלה מ-1300 סיפורים, כולם הגיעו בעילום שם לצוות אגודת הסופרים שניהל את התחרות ולשופטים. לכל סיפור צורף רק מספר מלווה, בלי שצוות השיפוט ידע שום פרט מזהה אחר, אפילו לא את המייל ממנו נשלח הסיפור. התחרות התקיימה בליווי משרד רואי החשבון פריידקס ושות'. רק בשלב האחרון ולאחר החלטת השופטים, אותרו המיילים של השולחים ונחשפו שמות כותבי הסיפורים.

ההחלטה היתה קשה. לכל מי ששלח סיפור לתחרות: תודה, והמשך יצירה ספרותית פוריה.

 על מועד טקס הענקת הפרסים והתעודות תבוא הודעה בנפרד בקרוב.