גנזים של אגודת הסופרות והסופרים

מכון “גנזים” של אגודת הסופרות והסופרים העברים בישראל הוא ארכיון הספרות העברית הגדול בעולם. נשמרים בו למעלה מ850 ארכיוניים של סופרים, משוררים, מחזאים, הוגים, עורכים ואנשי עט מסוף המאה ה-19 ועד ימינו.
זהו אוסף מרכזי ענק ועשיר המשקף את היצירה העברית המודרנית ואת תולדות התפתחות התרבות והיצירה לצד היסטוריה של העם היהודי בארץ ובעולם. בין היוצרים שארכיוניהם נשמרים בגנזים י.ל. גורדון, שאול טשרניחובסקי, יוסף חיים ברנר, יהודה בורלא, לאה גולדברג, זלדה, יונה וולך, ז’קלין כהנוב, אבות ישורון ויונתן רטוש.

הארכיון הוקם בשנת 1951 על ידי אגודת הסופרות והסופרים העברים בישראל, ביוזמתו של הסופר והעורך אשר ברש. אחרי מותו נקרא המכון על שמו. הארכיון משרת קהל גדול של חוקרים, סטודנטים, אוהבי ספרות ושירה, עיתונאים ויוצרי קולנוע מהארץ ומרחבי העולם.

מטרת הקמת הארכיון הייתה לאסוף ולשמר את יצירותיהם של היוצרים העבריים שחיו ופעלו בעולם ובישראל. שמורים בו כתבי יד, מכתבים, מסמכים אישיים שונים ותמונות וגם אוסף הקלטות ייחודי. שמורים בו גם כתבי יד ומכתבים של סופרים שנספו בשואה ובהם דוד פוגל, הלל צייטלין ושמעון דובנוב ועוד.

החל משנת 2008 שוכן ארכיון “גנזים” בספריית “בית אריאלה” בתל אביב, לאחר שעיריית תל אביב יפו העמידה באדיבותה מקום מרווח ומודרני לחדר העיון המרכזי של הארכיון ולמגנזה שבה שמורים הארכיונים.
הארכיון פתוח לקהל בימים ראשון – רביעי בשעות 08:30 עד 15:00.
בימים אלה החל הארכיון בקטלוג וסריקת ארכיונים לטובת הציבור.


הארכיון נמצא במיתחם אגודת הסופרים בתוך בית אריאלה,
שדרות שאול המלך 25 תל אביב

פתוח בימים א-ה בין השעות 08:00 – 15:00

טל 03-7240549


בברכה,
אדיבה גפן
יו"ר גנזים אגודת הסופרות והסופרים

 

גנזים אגודת הסופרים
גנזים אגודת הסופרים